Vanor värda att odla

Vardagsmotion viktigare än träning?

Tränar du 3-5 gånger i vecka? Då anser du nog dig hälsosam men beroende på vardag så är det inte säkert att detta räcker. Följ med nedan så går vi igenom varför.

Rörelse är kroppens egen medicin

Vi är alla gjorda för rörelse och det liv som de flesta lever idag ger inte kroppen den rörelse som den behöver för att må bra. När vi rör på oss så ökar blodcirkulationen och lymfsystemet kommer i rörelse, detta rensar då kroppen från slaggprodukter samtidigt som den får näring genom att vitaminer, proteiner, mineraler och andra byggstenar transporteras dit i kroppen där de behövs.

Lymfsystemet

Lymfsystemet är ett parallellt kärlsystem till blodsystemet där kroppen samlar upp den vätska som alltid rör sig mellan cellerna i kroppen. Denna vätska kallas för intercellulärvätska och består till stor del av slaggprodukter från cellernas förbränning. Denna måste kroppen bli av med och det här är en av lymfsystemets uppgifter. I lymfsystemet sitter också flera lymfkörtlar, dessa finns i hela kroppen men framförallt i mag och tarmområdet, ljumskarna, armhålorna samt i nacken. Lymfkörtlarnas uppgift är att filtrera lymfan på oönskade ämnen samt att ta död på eventuella skadliga bakterier. I lymfkörtlarna finns även plasmaceller som bildar antikroppar vilket kroppens immunförsvar använder för att ta död på oönskade inkräktare i kroppen så som virus och bakterier. Vad som händer när du inte rör på dig är att hela lymfsystemet stagnerar. Skadliga ämnen från cellernas förbrännings stannar då kvar i kroppen och orsakar irritation samtidigt som näringstillförseln i kroppen minskas. Detta är om det pågår under lång tid väldigt skadligt för kroppen och just därför är det viktigt med träning och rörelse.

Många tränar men glömmer vardagsmotionen

Idag har många förstått vikten av träning och försöker i alla fall några gånger varje vecka röra på sig. Tränar du tre gånger i veckan har du säkert en tanke om att du är hälsosam men sitter du hela dagarna framför ett skrivbord så kan en timme träning aldrig kompensera upp för en hel dags sittande. Vi är designade att röra på oss nästan konstant, förutom under sömnen och därför hjälper det föga med en timme träning tre gånger i veckan för att åtgärda detta problem. Vi måste börja röra på oss mer i vardagen för att behålla vår hälsa så länge som möjligt och har följer några tipps om hur du gör detta.

Tips till vardagsträning

Om möjligt cykla eller gå gärna till jobbet, du sparar både hälsa och pengar. Sitter du mycket vid datorn, försök ta pauser och ställ dig upp, gå en liten minirunda och utför lite enklare rörelseövningar för att få fart på lymfan. Ta gärna trappan istället för hissen och försök i alla fall gå minst en liten runda varje dag. Kanske kan du gå och handla istället för att ta bilen. Med förhållandevis enkla medel kan du faktiskt öka din rörelse i vardagen väldigt mycket.